W ostatnich latach zauważamy dynamiczny rozwój cyfryzacji, którego nie da się powstrzymać. Głównymi użytkownikami tych technologii są młodzi ludzie, którzy są przyciągani do treści cyfrowych i coraz mniej interesuje ich "zwykłe", a nawet możemy powiedzieć, że stare podejścia pracy młodzieżowej.

Dla organizacji pozarządowych i osób pracujących z młodzieżą coraz trudniej jest dotrzeć lub przyciągnąć młodzież swoją ofertą. Jak już wiele razy w historii, osoby pracujące z młodzieżą muszą dostosowywać się, uczyć i nadążać za zmieniającą się rzeczywistością. Oznacza to, że musimy również przyjąć cyfryzację i korzystać z jej narzędzi jako opcji do przyciągania, włączania i motywowania młodzieży.

Z drugiej strony, z wykorzystaniem coraz większej ilości cyfrowych technologia młodzież jest bardziej wyalienowani od siebie, a niektórzy z nich są nawet zagrożoni społecznym wykluczenie. Dlatego nasze potrzeby są takie same, zwłaszcza w zakresie technologii cyfrowych i uczenia się, jak kwestii związanych z tworzeniem treści/program dla młodzieży, w tym motywowania ich do włączenia się w uczenie się przez całe życie, aktywizację i socjalizację.

Naszą grupą docelową są młode osoby, ze szczególnym naciskiem na osoby zagrożone wykluczeniem społecznym. Wszystkie kraje uczestniczące w projekcie mają pewne podobieństwa, wiele różnych podejść, dobrych przykładów i metodod pracy z młodzieżą. Dlatego też projekt ten ma na celu zbadanie ram, narzędzi i metod pracy z młodzieżą. Ze względu na bogatą różnorodność pracy młodzieżowej, należy pamiętać, że nie ma powszechnych, uniwersalnych zestawów metodologii/podejść. Chcemy przeprowadzić badania i opracować sprawozdanie pokazujące różnorodność przacy młodzieżowej, przy jednoczesnym wzmacnianiu podstaw do wzajemnego uczenia się, wymiany najlepszych praktyk i wzajemnego wsparcia dla rozwój jakości. IDEA, która będzie śledzić cały projekt, ma za zadanie pokazać "Dlaczego praca młodzieżowa jest dobra?", a głównym celem projektu jest: Zwiększenie zdolności do pracy z młodzieżą i wzmocnienie współpracy z partnerami z innych krajów poprzez wymianę dobrych praktyk w pracy z młodzieżą oraz ucząc się od siebie nawzajem.

Praca młodzieżowa wzrasta co roku. Jest coraz więcej możliwości dla młodzieży, ale również wiele zagrożeń. Niemniej jednak te szanse i zagrożenia są dobre i wyraźnie wskazane w Analiza SWOT dokumentu "The value of Youth Work in European Union" wydanego przez Komisję Europejską, gdzie między innymi analiza wskazuje na to: praca młodzieżowa jako zawód zyskuje większe uznanie lub możliwości w celu zapewnienia nowych wyników dla wzrostu młodych ludzi, ale istnieją zagrożenia takie jak: rosnące oczekiwania co do pracy młodzieżowej i rosnące wymagania dla organizacji, które mają udowodnić ich skuteczność.

Aby osiągnąć nasz cel, będziemy korzystać z 3 krótkoterminowych wspólnych szkoleń dla pracowników organizacji partnerskich. Na każde szkolenie, każdy z partnerów wyśle 2 przedstawicieli, którzy pracują w swojej organizacji w obszarz, który jest tematem obecnego szkolenia. Również na każdym szkoleniu co najmniej 2 partnerów przedstawi ramy dla pracy młodzieżowej w swoim kraju. Ponadto wybrane osoby pracujące z młodzieżą przedstawią krajowe rozwiązania w zakresie pracy młodzieżowej, strategie, infrastrukturę (kluby/ośrodki młodzieżowe/obozy/organizacje i grupy nieformalne), systemy wspierające i możliwości finansowania pracy młodzieżowej. Jest to ważne dla osób, które nie pracują jako pracownicy młodzieżowi, aby zrozumieć, jak wygląda sytuacja w innych krajach i wyciągnąć z tego wnioski. Projekt zakłada między innymi szkolenia w dziedzinie cyfrowej pracy młodzieżowej czy metod pracy młodzieżowej w środowisku wiejskim. Po zapoznaniu się z konkretną metodologią/podejściem, na każdym szkoleniu odbędzie się również wizyta studyjna. Odwiedzimy tam co najmniej 2 różne miejsca, a także nawiążemy kontakty z lokalnymi liderami młodzieżowymi i użytkownikami tych usług, aby dowiedzieć się, jak przekazać tę praktykę w każdej z partnerskich społeczności lokalnych. Podczas projektu powstaną również dwa filmy, które zostaną później wykorzystane w naszej pracy z młodzieżą jako motywujące do integracji społecznej i aktywujące młodzież. Następnie zbierzemy co najmniej 2 przykłady dobrych praktyk od każdego z partnerów i na ostatnim spotkaniu zespołu projektowego stworzymy nasz podręcznik pracy młodzieżowej. Na podstawie tego naszego projektu przyniesie co najmniej 2 wymierne rezultaty.

Projekt: Why Youth Work is Good? 
Organizacja koordynująca: Udruga IKS, Chorwacja
Organizacje partnerskie: Fundacja CAT, Polska; SOCIALNA AKADEMIJA, Słowenia; SDRUDZENIE ZNAM I MOGA, Bułgaria; ALTER EGO, Grecja; Asociación Cazalla Intercultural, Hiszpania;
Daty: 01-02-2019 - 31-03-2020