Pomysł polega na tym, żeby stworzyć interaktywny i multimedialny wstęp do świata robotów i programowania oraz dostarczyć symulator do testowania pomysłów, a ponadto wirtualne miasto, które pozwoli młodzieży publicznie prezentować swoje projekty robotów. Dodatkowo zostaną dostarczone materiały do nauki, żeby pomóc zaciekawionym młodym ludziom rozwijać swoje umiejętności.

Europa jako społeczeństwo oparte na wiedzy koniecznie potrzebuje osób, które są w stanie tworzyć i rozwijać nowe technologie, dlatego też tak istotne jest zainteresowanie młodych ludzi robotyką. Raport „Strategiczne ramy europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ET 2020” twierdzi, że „wiedza jak programować wzmacnia. Dostarcza wiedzy o wirtualnym świecie, w którym żyjemy i który tworzymy. Podstawowe umiejętności programowania są niezbędne, żeby móc pracować w zawodach teraźniejszości i przyszłości.”

Niestety bardzo trudno jest wpleść robotykę w podstawę programową, nawet jeśli będzie na to popyt, w większości krajów brakuje nauczycieli zdolnych do nauczania tego przedmiotu. Więc by dotrzymać kroku wysokiemu zapotrzebowaniu na programistów i inżynierów, istotne jest dostarczanie coraz to nowszych sposobów na naukę, szczególnie, że tak zmotywowana młodzież będzie sama się szkolić w rejonach, w których nie mogliby pomóc nauczyciele.

Sednem projektu MIASTO ROBOTÓW nie jest po prostu stworzenie nowego programu do nauki o programowaniu robotów, ale także zwiększenie zainteresowania robotyką za pomocą interaktywnych filmów, które pozwolą oglądającym dokonywać wyborów w wirtualnym świecie MIASTO ROBOTÓW. Filmy te mają też zachęcić do odkrywania wartościowych materiałów o robotyce. Symulator, który zostanie stworzony, będzie dostarczał możliwość testowania pomysłów i ćwiczenia swoich umiejętności. Jest to sposób na poznanie robotyki bez zbędnych zobowiązań pieniężnych. Kiedy użytkownik będzie w stanie stworzyć własnego robota, będzie mógł umieścić go w wirtualnym mieście, gdzie będzie mógł pochwalić się wynikami swojej pracy. W takim wirtualnym mieście studentów robotyki możliwe będzie wstawiania zdjęć i filmów o swoich robotach oraz próbek kodu wraz z wyjaśnieniami. Oznacza to, że uczący się będą mogli uczyć się od innych uczących się i zainspiruje ich to do pomagania sobie za pomocą nowych pomysłów i konstruktywnych komentarzy. Taki ośrodek nauki będzie darmowy i otwarty dla każdego, a ponadto będzie łatwo dostępny dla młodzieży, pracowników i nauczycieli.

Celem projektu jest zaoferowanie przyjemnego środowiska do nauki, który pozwoli zmotywować młodzież do podjęcia wyprawy do świata robotyki, nauczenia ich podstaw programowania i robotyki, dania im możliwości pochwalenia się swoimi projektami, znajdywania i dzielenia się instrukcjami oraz pomysłami. Najistotniejszym rezultatem tego projektu będzie interaktywny wstęp do świata robotyki, aplikacja symulująca roboty, wirtualnie dzielenie się projektami oraz aplikacja z materiałami do nauki (miasto robotów). Wszystko to będzie szeroko dostępne za darmo.

KOORDYNATOR PROJEKTU

  • Cazalla Intercultural (Hiszpania)

PARTNERZY PROJEKTU

  • GMTE - Direção Regional de Educação (Portugalia)
  • Digital Idea (Grecja)
  • Fundacja Centrum Aktywności Twórczej (Polska)
  • Ingenious Knowledge (Niemcy)